Szövegírás céltudatos vállalkozóknak!

Ha rendszeresen írsz blogcikket vagy social média posztot, akkor valószínűleg te is megtapasztaltad a tartalomalkotás egyik legnagyobb kihívását – választ adni az örök kérdésre: „Miről írj?”

Bizonyára ismerős az érzés, amikor ülsz tanácstalanul és rágod a körmöd, mert a tartalommarketinged életben kellene tartani, de fogalmad sincs, hogy miről kommunikálj. És minél jobban rágörcsölsz, annál jobban alkotói válságba kerülsz.

Egy korábbi bejegyzésemben példákat írtam arra, hogy milyen típusú cikkeket írj, most viszont abban szeretnék neked segíteni, hogyan tudsz, pontosabban honnan tudsz folyamatosan ötleteket gyűjteni, hogy ne kelljen állandóan törnöd a fejed.

A legfontosabb eszköz

Ha ki vagy éhezve az ötletekre, akkor elengedhetetlen, hogy mindig legyen nálad egy papír, egy kis notesz vagy ma már a legkézenfekvőbb eszköz, a telefonod. Azaz bármilyen alternatíva megfelelő, ami az ötletek feljegyzésére alkalmas.

Így, ha bármikor eszedbe jut valami, azt rögtön le tudod írni, hogy még csak véletlenül se felejtsd el. Például utazás, kutyasétáltatás vagy egy ügyintézés közben is jöhet a „Heuréka” érzés, bevillanhat egy nagyszerű téma.

Mert az ötletek egy része nem akkor jön, amikor úgy döntesz, hogy leülsz a laptop elé és vadul elkezdesz kutatni témák után. Sőt, néha ilyenkor még falakba is ütközhetsz.       

Minden ötlet számít!

Bármilyen gondolat merül fel benned azt mindenképpen jegyezd fel, hiszen nincs olyan, hogy rossz ötlet. Ami nem azt jelenti, hogy minden használható lesz, de ha egy gondolat másra nem is, egy kiindulási alapnak még tökéletesen megfelelhet. Mert általában az egyik témából születik a másik.

Ilyen eset például az, amikor egy témáról elkezdesz információt gyűjteni és közben rájössz, hogy erről inkább nem akarsz vagy igazából nem is érdemes írni. Viszont a kutatás közben plusz kapcsolódó ötletekre bukkansz, amiből a közönségednek is releváns tartalmak születhetnek.

És már ez is egy mód arra, hogy új topikra találj!

Milyen forrásokból meríthetsz téma ötleteket?

A témakeresésnél egy kulcsfontosságú tényezőt tarts szem előtt: problémamegoldásban gondolkozz! Vagyis, arra összpontosíts, hogy tartalmaiddal az olvasókban felmerült – az iparágaddal kapcsolatos – kérdésekre válaszolj, a problémáikra megoldást nyújts. Hiszen az emberek nagy része elsősorban ezekre keres rá az interneten.

Természetesen ettől eltérően írhatsz más jellegű tartalmakat is. Például szórakoztatót, híreket vagy érdekességeket. Sőt kell is, mert ettől lesz klassz, izgalmas és sokrétű a tartalommarketinged.

És akkor nézzük, honnan lesz mindig tele az ötlettárad!

  1. Fórumok

Az interneten az egyik legrégebbi, de még mindig működő és népszerű platformok a fórumok. Ahol az emberek különböző témákban beszélgetnek egymással, megoldást keresnek problémáikra vagy tanácsokat adnak egymásnak. A világhálót böngészve találhatsz általános, de iparági specifikus fórumokat is. Nem csak magyar, de külföldi oldalakat is érdemes felkeresned, hiszen annál több felületről tudsz meríteni.

Az Index fórumon például a kávé témakörben szinte tálcán kínálkozik egy olyan téma, amire egy egész cikkben megadhatod a választ. Ez az, hogy egy már régi, nem használt kávégépet hogyan érdemes újra használatra kész állapotba hozni.

Forrás: forum.index.hu

Vagy a kertészet témában szintén egy cikkben vagy akár egy közösségi média posztban megválaszolhatod az alábbi képen szereplő kérdést. Hogy lehet-e használni egyszerre a két dolgot vagy nem, miért, milyen hatással vannak egymásra, stb.

Forrás: forum.index.hu

+1 tipp: Fontos, hogy soha ne csak igennel vagy nemmel válaszolj bármire is. Mindig indokold meg a válaszodat. Azért, mert az olvasó csak így fogja megérteni az adott választ, illetve ezáltal sokkal nagyobb bizalmat szavaz neked.

2. Közösségi média

Azt hiszem nem kell nagyon bizonygatni mekkora potenciál rejlik a Facebookban, LinkedInben, Instagramban és társaikban.

Először is ott vannak a csoportok, amelyeket különböző érdeklődési körökre hoznak létre. Ezekben a csoportokban, akárcsak egy fórumon az emberek beszélgetnek egymással és hétköznapi problémákra keresnek megoldást, ezért érdemes ezekbe belépni és figyelemmel kísérni.

Másodszor a saját közösségi oldaladon egy posztban megkérdezheted a követőidet, hogy mi az, amiről szívesen olvasnának, miről szeretnének többet megtudni. Ez egy egyszerű módja a témaszerzésnek, amire az emberek általában szívesen válaszolnak.
Viszont az általad megosztott egyéb bejegyzések alatti hozzászólásokból is születhetnek jó kis tartalmak. Hiszen a kommentelők kérdeznek vagy épp kritikát írnak, de még ez utóbbit is tudod az előnyödre fordítani. Mert egy cikkben vagy egy másik posztban tudsz erre hosszabban, mélyrehatóbban reagálni.  

Sokat megtudhatsz abból is, ha az általad követett, ideálisnak számító ügyfeleket figyelemmel kíséred, hogy miket osztanak meg, mi érdekli őket, milyen hozzászólásokat írnak. Ezek mind olyan ún. kapaszkodók, amelyek inspirációt adhatnak egy-egy téma megszületéséhez.

3. Hashtagek

Ma már minden tartalomnak, legyen az cikk, poszt vagy Youtube videó szinte kötelező elemévé váltak a hashtagek. Ha rájuk kattintunk rengeteg egyéb más bejegyzésre találhatunk. Éppen ezért az iparágadnak is releváns hashtageket érdemes követned, mert olyan népszerű témakörökre vagy akár kulcsszavakra találhatsz, ami potenciális ötletekhez vezethetnek.

4. Konkurencia

Igen, valójában a versenytársaid tartalmaiból is tudsz ötletet meríteni. Ami természetesen nem azt jelenti, hogy egy az egyben lemásold az ő cikkeiket vagy posztjaikat. Azonban inspirációt innen is gyűjthetsz.

Nézd meg a weboldalaikat, hogy milyen blogcikkeket osztottak meg, miről írtak, illetve azok alatt milyen hozzászólások vannak. Érdemes még a gyakori kérdéseiket is átböngészni.

Emellett ne felejtsd el a social felületeiket is végig görgetni, mert ott is remek tartalmak és kommentek segíthetnek az újabb bejegyzéseidet kitalálni.

5. Gyakori kérdések

Itt nem kifejezetten az interneten található gyakori kérdések weboldalra gondolok, de akár ott is kincsekre lelhetsz. Hanem a saját weboldalon szereplő gyakori kérdéseket fejtheted ki bővebben cikkek, posztok vagy videók formájában. Ugyanakkor azok a gyakori kérdések is ide sorolhatjuk, amiket személyesen rendszeresen feltesznek neked akár ügyfelek, akár ismerősök.

6. Youtube videók

A Youtube is kiváló módja annak, hogy az iparágadra vonatkozó videókból ihletet gyűjts. Akár egy új trendet bemutató, egy hírvideót vagy egy útmutató videót megtekintve biztos benned is megfogalmazódik egy újabb téma. Na és persze ezen videók alatt is ott vannak a hozzászólások, ami újabb ötlet forrást jelent.

7. Beszélgetés

Nincs is jobb módja az ötletek gyűjtésének, mint egy kötetlen (személyes, telefonos, e-mailes vagy chates) beszélgetés akár az ügyfeleiddel vagy csak az ismerőseiddel, akik a munkád iránt érdeklődnek. Ők mindig tudnak olyan kérdéseket feltenni, ami neked ugyan evidens, de nekik teljesen ismeretlen terület, ezért ezekre a válaszokat akár a blogodban is kifejtheted.

De ugyanúgy inspirációt adhat az ő történetük. Mivel mindenkinek egyedi nézőpontja van, a saját tapasztalataik, élményeik inspirációt adhatnak egy újabb bejegyzéshez.

8. Saját weboldal, közösségi oldal megjegyzések, hozzászólások

Nézz szét a saját házad táján. Nézd át alaposan a saját weboldaladon és egyéb online felületeiden kapott kommenteket, hiszen ezek már közvetlenül neked szólnak, amiket újabb tartalmak formájában megválaszolhatsz.

9. Céges brainstrorming     

Időnként hasznos a csapatoddal összeülni és ötletelni, tapasztatalatokat cserélni. Ilyenkor sokkal több ötletet tudtok összegyűjteni, több szemszögből látjátok a dolgokat. Egyik gondolatból jön a másik és a nagy brainstromingolás során nagyszerű megoldások tudnak születni.

10. Ügyfélszolgálat/ Eladók/ Értékesítők

Ha a cégednek van ügyfélszolgálata, értékesítője vagy az üzletben eladó, akkor ez az egyik legkézenfekvőbb téma forrás. Hiszen nap mint nap hozzájuk futnak be a fogyasztók, érdeklődők kérdései, panaszai. Ők folyamatosan kommunikálnak az ügyfelekkel, ezért csak meg kell kérdezni tőlük ezeket az információkat, amiből nagyszerű tartalmak születhetnek.

11. Régebbi tartalmak

Újabb bejegyzések készítéséhez nagyon jó alapot tudnak szolgáltatni a régebbi saját tartalmaid. Nézd vissza őket akár több évre visszamenőleg is. Gondold át, hogyan tudnád őket újból megosztani. Frissítheted naprakész adatokkal, kiegészítheted plusz fontos információkkal, újraírhatod egy másik szemszögből, kiragadhatsz belőle lényegesebb részeket, amikre újabb cikkek vagy posztok épülhetnek, de újra feltálalhatod őket podcastok vagy videók formájában is.

12. Webináriumok, szakmai események

Ha lehetőséged van, akkor érdemes az iparágaddal, szakmáddal kapcsolatos eseményeken, webináriumokon, online/offline előadásokon, részt venned, mert nem csak szakmai újdonságokat tudhatsz meg, de merülhetnek fel olyan témák, amikre például addig nem is gondoltál vagy a résztvevők tehetnek fel olyan kérdéseket, amik újabb ötleteket adhatnak tartalmak írásához.

13. Kulcsszókeresés

Kulcsszókutatás során a keresendő szóból kiindulva számos további kulcsszóra, kifejezésre vagy konkrét cikk ötletre lelhetsz, ami ihletet adhat más, további tartalmak létrehozásához.

14. Google kapcsolódó kérdések

Amikor a Google-ben rákeresel valamire, akkor bizonyára neked sem ismeretlen az oldal alján lévő  „Kapcsolódó keresések” rész. Ez a keresett kifejezéshez kapcsolódva plusz tartalmi ötletekhez vezethetnek.

Például a képen szereplő kapcsolódó kereséseket a tartalommarketing kifejezésre ajánlotta a Google.

Forrás: Google

15. Egy újdonság, hír, új termék, fontos információ, statisztika, esettanulmány, esemény, stb.

Ha a szakmádban megjelenik bármilyen fontos információ, pl. egy hír (akár nemzetközi, akár csak a cégeddel kapcsolatos), egy esemény vagy egy új termék/szolgáltatás, arról is írhatsz egy blogbejegyzést vagy egy posztot, de beszélhetsz róla egy videóban is. Megoszthatsz egy jelentősebb statisztikát vagy esettanulmányt is, mert ezek mindig érdekes és releváns tartalmak az olvasóidnak.

16. Világesemények iparágadra/cégedre gyakorolt hatása

Fontos tájékoztatni a célközönségedet, hogy a világesemények (lásd: gazdasági válság, koronavírus, háború) hogyan befolyásolják az iparágadat vagy a vállalkozásod működését. Ezért ez nem csak egy lehetséges tartalom forrás, de szinte kötelező megosztanod egy bejegyzést róla valamilyen formában.

17. Sikerek, hibázások

Egy díj elnyerése, egy szakmai siker büszkeséggel tölt el, amit természetesen örömmel osztasz meg a követőiddel. Ez egy nagyon jó téma, de emellett ne félj írni a kudarcokról, a hibázásokról sem, hiszen ezzel lesz igazán emberi a vállalkozásod. Fejtsd ki, hogy mi történt, ezt hogyan élted meg, hogyan élte meg a vállalkozásod és hogyan tudtad megoldani.

18. Betekintés a kulisszák mögé

Az olvasók körében az egyik kedvelt téma, ha betekintést nyerhetnek a színfalak mögé. Ha megismerhetik, hogy telik valójában egy nap a vállalatban, hogyan készül egy termék vagy ha történt valamilyen átalakulás, annak milyen volt a folyamata. Mindezt képekkel vagy videókkal is bemutatva.
Ez közelebb hozza a közönséget a márkádhoz, a cégedhez.

19. Tévhitek eloszlatása

Az emberekben sokszor tévhitek élnek a szakmáddal, a munkáddal vagy az iparágaddal kapcsolatban, amit legegyszerűbben egy tartalom formájában tudsz eloszlatni. Mert így minél több emberhez tudod eljuttatni.

20. Film, zene, kép

Lehet, hogy furcsán hangzik, de egy téma ötlet születhet akár egy filmben elhangzott párbeszéd vagy egy dalszöveg alapján is. Mint ahogy nem csak hallottak, de a látottak is inspirálhatnak egy-egy cikk vagy poszt megírására. Azaz nem csak szövegből, hanem egy képből is meríthetsz ihletet egy tartalomhoz.    

Még rengeteg forrást lehetne megemlíteni, ahonnan jöhetnek az ötletek, de próbáltam inkább a leggyakoribbakra, a legáltalánosabbakra összpontosítani. Annyi biztos, hogy bárhonnan jöhet az ihlet, akárcsak egy újságcikket, könyvet olvasva vagy a természetben egy gyönyörű kilátásban elmerengve. Ezért mindig érdemes nyitott füllel és szemmel járnod.                                                                                                                                                                                                          

Minél jobban beleásod magad a témagyűjtésbe, annál több ötletet fogsz összeverbuválni. Amiből (ahogy már említettem) nem mindegyik lesz használható, de ez nem is baj. És ez ne tántorítson el!

Ezek mind kellenek, hiszen ezek közül tudsz szelektálni, majd kiválasztani azt a párat, amiről írni fogsz. Ez pont olyan, amikor legalább 20-30 selfiet készítesz, amiből egy-kettőt ítélsz használhatónak.

Az se riasszon el, ha olyan témákra akadsz, amikről mások már írtak és tele van velük az internet. Egyrészt a népszerűsége miatt valószínűleg közkedvelt téma a célközönséged körében, másrészt te másképp írsz, mint mások. Más a stílusod, más nézőpontból közelítheted meg, a szövegbe beleszőheted a saját tapasztalataidat, meglátásaidat vagy kiegészítheted olyan plusz, értékes információkkal, amik kapcsolódnak a témához, de eddig senki nem írt róluk. Ezáltal egy teljesen új tartalmat tudsz előállítani.

Még szintén kedvelheted

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal cookie-kat használ. Ha az oldalon böngészik, akkor elfogadja, hogy a személyre szabott, maradéktalan minőségű tartalom érdekében az oldal cookie-k segítségét vegye igénybe. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás