Szövegírás céltudatos vállalkozóknak!

Külső szemmel viszonylag egyszerűnek tűnik, de egy grafikai anyag megtervezése nagyon is összetett és időigényes procedúra. Még akkor is, ha grafikusi munka a kisujjunkban van.

Hogy lehetséges az, hogy amit néhány kattintásnak gondolunk, annak elkészítése napokba vagy akár hetekbe kerül? Miért olyan körülményes egy designt megalkotni? Mi a grafikai tervezés folyamata?

Minden grafikusnak megvan a maga munkafolyamata, amit tesz annak érdekében, hogy fantasztikus tervek kerüljenek ki a kezei közül. Ebben a cikkben viszont azokat a lépéseket mutatom be, ahogyan én dolgozom, hogy az ügyfél maximálisan azt kapja, amit elvárt.

Az alábbi lépéseket olvasva kicsit beleláthatsz a grafikusi munkámba és választ kapsz a fenti kérdésekre is. Nos, nézzük!

Miből áll a grafikai anyagok tervezési folyamata?

  1. Igények felmérése

Legelső lépésként feltérképezem az ügyfél igényeit. Ilyenkor megbeszéljük azt, hogy milyen grafikai anyagot szeretne, milyen célból készül, hol fogják használni, mi a fő üzenete és hogy ki a célközönség. Azt is fontos megtudnom, hogy van-e már konkrét ötlet a fejében vagy egy körülbelüli elképzelés, hogy milyen irányban gondolkodhatunk tovább.

Az apróbb részletek meghatározása is, mint

  • a stílus
  • a színvilág
  • a képek
  • a betűtípusok
  • az elrendezés

már jó kiindulási alapot biztosítanak a munkához. Így nem csak a tervezés haladhat biztosabb irányba, de a megrendelő is nyugodtabb lehet, hogy tényleg az igényeit fogja tükrözni a design.

2. Piackutatás

Miután minden szükséges információt megtudtam a megbízómtól, felmérem a piacot. Kutatást végzek annak érdekében, hogy megvizsgáljam a versenytársait és a lehető legtöbb információt begyűjtsem. Például, hogy:

  • mit csinálnak
  • hogyan kommunikálnak vizuálisan
  • milyen színeket, betűtípusokat, illusztrációkat, képeket használnak általában
  • milyen közös vonásokat lehet felfedezni
  • milyen hangulatot közvetítenek
  • stb.

Azonban fontos felhívnom a figyelmet arra, hogy ez nem plagizálási célból történik. Csupán annak feltérképezése, hogy milyen elemek működnek vagy épp nem válnak be az adott szegmensben.

3. Inspiráció gyűjtése

Ebben a szakaszban különböző grafikai anyagok megtekintéséből gyűjtök ihletet. Itt szintén nem a tervek lemásolása a cél, hanem az inspiráció megszerzése, ami ötletet ad és átlendít az alkotói blokkon. Főleg az elrendezés, a stílus és színvilág szempontjából tud ez sokat segíteni.

A tervezés, ötletelés egy papírlapon, mindentől távol sokkal szabadabb és kreatívabb!

4. Vázlatok készítése

Amikor már van egy elképzelés a fejemben a grafikáról, akkor jön el a vázlatok készítésének az ideje. Ezeket rendszerint papírra rajzolom grafit és színes ceruzákkal. A tervezés, ötletelés ilyen formában valahogy sokkal kreatívabb és szabadabb. Sokkal egyszerűbb módosítani a vázlatokon is, és ha úgy tetszik, akkor bárhol, minden zavaró tényezőtől távol rajzolgathatok.

Vázlatkészítés során nem az a lényeg, hogy minél szebb és pontosabb rajzot készítsek. Itt a design kitalálása a lényeg. Az elrendezés, a különböző elemek és a színek játékának a megalkotása.

Azonban vannak olyan esetek, amikor vázlatkészítésre nincs is szükség, hisz az igények lefektetése után annyira adja magát az egész terv, hogy egyenesen a szerkesztőprogramban készítem el a grafikai anyagot.

5. A terv elkészítése szerkesztőprogramban

Miután megvagyok a vázlatokkal, kiválasztom azt a tervet, amely leginkább megfelel az ügyfél igényeinek. Ezt elkezdem megszerkeszteni az adott programban (Photoshop, Illustrator). Ahol a grafika elnyeri valódi alakját.

Van, hogy szerkesztés közben még változtatok az addig elképzelt koncepción. Hiszen ilyenkor derül ki igazán, hogy mi működik és mi nem, vagy újabb ötletek jutnak az eszembe. Mindig addig dolgozok egy terven, addig tökéletesítem, amíg el nem éri nálam a „WOW” hatást. Ha kell, teljesen sztornózom az addigi munkámat, mit sem törődve az addig belefektetett idővel és energiával és teljesen újat kezdek. Mert a cél: az ügyfél elégedettsége!

6. A grafika bemutatása a megrendelőnek

Ez a tervezési folyamat legidegtépőbb része. Persze a szó legpozitívabb értelmében. Hiszen, mindig nagyon izgulok, hogy milyen reakciót vált ki a munkám.

Vagyis, amikor elkészült a design, elküldöm az ügyfélnek bemutatásra, hogy megnézze, olyan lett-e, amilyet szeretett volna. Ekkor nyugodtan dönthet arról, hogy tetszik-e neki  vagy szeretne-e valamilyen módosítást végeztetni.

Nyitottan állok a megbízóm különböző javaslataihoz, hiszen teljes mértékben csak ő ismeri a cégét és ő tudja, hogy eddig mik váltak be neki. Ugyanakkor, ha tudom, hogy amit csináltam, az működik, arra megpróbálom rávilágítani az ügyfelet is, hisz neki szeretnék jót. A lényeg, hogy a végén egy lenyűgöző grafika kerekedjen ki belőle!

7. A terv véglegesítése

Azután, hogy a megrendelő megnézte és jóváhagyta a tervet, utolsó lépésként a véglegesítés maradt hátra. Ha volt valamilyen módosítási igény, azokat elvégzem, illetve ezen felül az apróbb pontosításokat és beállításokat is (amiket sokszor csak én látok, hogy például a szöveg és a kép még 2 milliméterrel mehetnek jobbra).

Fontos, hogy a grafika tökéletes legyen, hiszen ez tükrözi a megrendelő cégét, ezzel kelti fel a figyelmet és kommunikál vizuálisan a célközönsége felé.

Ahogy végleg összeállt a design, a szükséges fájl formátumokba elmentve átküldöm az ügyfélnek. Innen már csak az a rész következik, amikor a képernyőről a munkám valósággá válik. Azaz, nyomtatásra kerül.

Ez a második olyan szakasza a tervezési folyamatnak, ami szintén nagyon izgalmas. Hiszen mindig kíváncsi vagyok, hogy vajon milyen lesz élőben, hogy fog mutatni nyomtatott formában. Általában, ha tehetem, akkor személyesen is megnézem az elkészült grafikákat, mert mindig olyan jó érzés és büszkeséggel tölt el életnagyságban is látni!

Szoktam javasolni, ha megoldható, akkor mindenképp legyen egy próbanyomtatás, mert ekkor még mindig van lehetőség korrigálni, ha valami mégsem jó. Például egy több száz darabos szórólap esetében nem kellemes és egyáltalán nem költséghatékony, ha egy hiba minden példányon megjelenik és újra kell nyomtatni.

Tehát, most már te is megismerhetted a grafikai tervezés folyamatát. Azokat a lépéseket, ahogyan én dolgozom. Kutatás, ötletelés, tervezés és szerkesztés. Megfűszerezve egy jó adag izgalommal. Mindez hosszú órák, napok kreatív alkotói munkája, hogy a végeredmény bámulatos legyen! És ami a legfontosabb, hogy imádom csinálni!

Szerző

  • Pataki-Magyar Gabriella vagyok a Szövegötlet alapítója, tartalomíró/szövegíró szakember. Munkám során céltudatos vállalkozóknak és cégeknek segítek minőségi, kreatív és értékes szöveges tartalmakat készíteni, mely növeli a márkájuk iránti bizalmat és elköteleződést, valamint hozzájárul a tartalommarketingjük és ügyfélszerzésük folyamatának sikerességéhez. Neked miben segíthetek?

    View all posts

Még szintén kedvelheted

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal cookie-kat használ. Ha az oldalon böngészik, akkor elfogadja, hogy a személyre szabott, maradéktalan minőségű tartalom érdekében az oldal cookie-k segítségét vegye igénybe. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás