Szövegírás céltudatos vállalkozóknak!

„Ezt én is meg tudom írni! Miért fizessek ezért?”

„Majd inkább megkérem a feleségem/gyerekem/testvérem/stb. hogy írja meg. Én ezért biztos nem adok ki ennyit!”

„Szövegírás? Teljesen felesleges pénzkidobás!”

Hallottál már ilyen vagy ezekhez hasonló véleményeket? Esetleg te is így vélekedsz a szövegírásról? Ha igen, akkor kérlek, szánj pár percet erre a cikkre, hogy megértsd a tartalomkészítés jelentőségét és hogy miért kerül annyiba. Ha pedig a fentiekkel eltökélten értesz egyet, akkor köszönöm, hogy ide kattintottál és nem is rabolnám tovább az idődet.

Írni mindenki tud!

Ez valóban így van akkor, ha megtanulta az első osztályban. De a viccet félretéve: írni tényleg bárki tud, viszont egy PR cikket, hírlevelet, blogcikket, hirdetést – és még sorolhatnám – szakszerűen nem mindenki fog tudni írni. Pontosan azért, mert ez is egy szakma, amihez rengeteg tapasztalat, gyakorlás, tudás és hozzáértés szükséges. Még akkor is, ha ezt nem oktatják az iskolákban. Legalábbis a hazánkban. Amerikában a szövegírást már az egyetemeken tanítják.

Mint ahogy főzni is nagyon sok ember tud, hiszen otthon finom falatok kerülnek az asztalra (gondolj csak az anyukád töltött káposztájára), de szakácsként már nem mindenki válna be. Hiszen az már egy teljesen más terület; mind technikában, mind tálalásban és szakértelemben.

Amikor egy szövegírót bízol meg a céged online tartalmának elkészítésével, akkor nem csak azért a pár száz, pár ezer leütött karakterért fizetsz neki. Hanem megveszed:

  • a belefektetett idejét
  • a szakértelmét
  • SEO tudását
  • a kutatómunkáját
  • a gondolatait
  • a szöveg „fogyaszthatóságát”.

Ezeket vajon minden írni tudó ember biztosítja neked? Vagy te magadnak?

A szövegírás nem csak kalimpálás…

Komoly szellemi munka

Hosszú ideig bámulás az üres word dokumentumra. Számtalan elkezdett, majd kitörölt mondat. Gondolkodás és egyre idegesítőbb helyzet, hogy semmi használható nem jut az eszünkbe.

Sajnos az, hogy valaki szövegíró, még nem azt jelenti, hogy gombnyomásra bármikor és bármiről tud írni. Vagy hogy az írás mindig olyan könnyedén megy.

A valóban jó és releváns szöveghez komoly odafigyelés, koncentráció, sok idő és energia szükséges. Fejben maximálisan jelen kell lenni, és ez a kemény összpontosítás és folyamatos gondolkodás szellemileg olykor nagyon is kimerítő tud lenni.

80%-a kutatómunka

Bár úgy működne a szövegírás, mint azt sokan elképzelik: bármilyen témáról, mint egy isteni sugallat, csak úgy jönnek a gondolatok, ráadásul szakértőként, mindenhez is értve.

Sajnos, ez nem így van! A tartalomkészítés 80%-át a kutatás teszi ki és csak a maradék 20%-ban történik a tényleges írás. Csak a kutatás egy több órát igénybe vevő munkafolyamat. Ez pedig ahhoz kell, hogy alaposan megismerjük az ügyfél munkáját, termékeit/szolgáltatásait, a célpiacát, az adott témát, megszerezzük a szükséges információkat, mert csak így lehet hitelesen írni bármiről és azt az olvasó elé is élvezhető formában tálalni.

Sokrétű tudást igényel

Egy szövegírónak tudnia kell helyesen írni, tudnia kell SEO szempontok szerint írni, tudnia kell megfelelően tagolni a szöveget és jártasnak kell lennie a marketingben is.

A szöveg tükrözi a céged minőségét, ezért nem mindegy, hogy az tartalmilag, esztétikailag és SEO szempontból hogyan van elkészítve. Olvastál már helyesírási hibákkal tele cikket? Vagy egy tagolás nélküli szöveget, ami olyan volt, mint egy nagy szöveghalmaz? Már ha első ránézésre volt egyáltalán kedved elolvasni. Milyen érzést keltett benned?

Vagy egy olyan bejegyzést, ami semmi releváns információt nem adott a számodra?

Az ilyen szövegek csökkentik egy vállalat, egy márka pozitív megítélését és megbízhatóságát, komolytalannak tűnhet a cég. Ezt ugye te sem akarod?

Pontosan ezért a szövegíró nem csak úgy ír bele a levegőbe, hanem a tartalom elkészítése során sok mindenre odafigyel. Hiszen a szöveg sikeressége részben az ő munkáján múlik. Részben pedig azon, hogyan használod fel, mit kezdesz vele. Ha nem osztod meg, nem hirdeted, nem teszed meg a szükséges lépéseket, akkor a szöveg önmagában nem lesz csodákra képes.

A szövegíró ügyfélként látja a vállalkozásod

Tapasztalatból tudom, hogy saját vállalkozásnak sokkal nehezebb írni, mint egy idegen cégnek. Sokszor fejtörést okoz, hogy miről írjak, mit írjak, mi lenne érdekes és hasznos a célközönségemnek. (Igen, még én is megküzdök ezzel.)

Konkrétan azért, mert belülről látom a vállalkozásomat. Ugyanúgy, ahogyan te is a tiédet. A munkánkban nekünk sok minden már annyira magától értetődő, annyira evidens, hogy rácsodálkozunk, amikor valakinek még a legalapvetőbb dolog is „kínai”. Tapasztaltál már ilyet?

Nálam például nagyon gyakran azt sem tudják beazonosítani, hogy mit takar a munkám, vagy rácsodálkoznak, hogy a szövegírás egy létező munka. De ezeken mindig jót mosolygok. 😊

Persze, felmerülhet benned a kérdés, hogy egy szövegíró vajon miről tud írni neked, amikor ő nem is jártas a te szakmádban?

A kérdés jogos, de pontosan ez az előnye! Hogy ő külső szemmel tekint az üzletedre, a termékeidre/szolgáltatásaidra, és olyan dolgokat lát meg, ami neked eszedbe sem jutna. Képes a potenciális ügyfelek fejével gondolkodni. Olyan témákról, kérdésekről, problémákról ír, ami a laikus embereket is foglalkoztatja. Amik érdeklik őket, rákeresnek az interneten és ezáltal eljutnak hozzád.

A szövegírás nem kiadás! Hanem befektetés!

A szövegírás nem kiadás

Hanem befektetés! Befektetés a bevételeid növelésébe, új ügyfelek szerzésébe, a vállalkozásod sikerességébe. Hiszen a jó szöveg a marketing alapja, ami pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy felvirágoztasd az üzleted.

A szöveg egyfajta kapocs közted és a célközönséged között. Egy olyan kommunikációs eszköz, amit lehetetlen mással helyettesíteni. Képekkel és videókkal ugyan ki lehet egészíteni, sőt kell is a könnyebb értelmezhetőség és fogyaszthatóság érdekében, de szövegre mindig szükség lesz. Hiszen csak gondold végig: szöveg szerepel a közösségi felületeiden, a weboldaladon, az e-mailjeidben, a szórólapokon, plakátokon vagy a hirdetéseidben. E nélkül egyik sem működik.

Például a termék önmagában nem fogja eladni magát, ha nem vezeted rá az érdeklődőt, hogy neki arra szüksége van. De például egy jól megírt e-mail hírlevél a belefektetett összeg többszörösét is képes visszahozni.

Óradíjas. Karakteráras. Vagy csomagáras. Melyiket válaszd?

Ahány szövegíró, annyiféle árazással találkozhatsz. Én nem gondolom azt, hogy az egyik jobb vagy rosszabb lenne a másiknál. Hiszen nincs kőbe vésve, hogy például csak egyfajta árazás a jó, csak azt érdemes választani.

Sajnos, azt tapasztalom, hogy sokan (persze, tisztelet a kivételnek) a saját díjszabási módjuk mellett érvelnek és megmagyarázzák, hogy miért az a legjobb és másféle miért nem jó. Ha így nézzük, akkor mindegyikben lehet találni valami negatívat vagy pozitívat is.

Én azt tanácsolom, hogy inkább tájékozódj. Vedd fel a kapcsolatot az általad ígéretesnek tűnő szövegírókkal. Mond el az igényeidet, kérj tőlük árajánlatot és referenciát. Nézd meg a weboldalaikat, közösségi oldalaikat vagy kérd ki ismerőseid véleményét, hogy kit ajánlanának. Majd mindent összevetve dönts a szimpátia és a legjobb megítélésed szerint, hogy kit bízol meg a szövegeid megírásával.

Ez a szakma folyamatosan fellendülőben van, főleg, ahogy a cégek is egyre jobban kezdik felismerni, hogy a valóban jó szövegekre szükség van. Hiszen az online világban csak így lehet versenyben maradni. És ahogy a szövegírás fejlődik, ahogy alakul a kereslet és a kínálat, úgy alakulnak az árak is.

Amit ma drágának gondolsz, az lehet, hogy holnap már olcsónak fog számítani!

Egy dolgot azonban ne feledj: a hosszú távú együttműködést mindig a kölcsönös szimpátia, a korrektség és a megbízhatóság határozza meg. Ezért lehet bármilyen kecsegtető az ajánlata valakinek, ha a munkájának minősége alacsony és ha nem tudjátok megtalálni a közös hangot, akkor nem fogtok tudni együtt dolgozni.

Megéri szövegírót alkalmazni?

Wolf Gábor, Magyarország egyik legismertebb marketing szakembere a hvg.hu-nak adott interjújában arra a kérdésre, hogy mi a leggyengébb pontja a hazai kisvállalati marketingnek, egyértelműen azt válaszolta, hogy: a szövegírás.

Ennek pedig az az oka, hogy a cégvezetők nem tulajdonítanak nagy jelentőséget a szövegek értékének, ezért nem is fizetnek azért, hogy ezt egy hozzáértő személy megírja nekik. Ők maguk pedig nem értenek ahhoz, hogyan kell jól és szakszerűen megírni egy releváns, érdekes szöveget. Persze, kivételek mindig lehetnek!

Természetesen megírhatod magadnak is a tartalmaidat, de a teendőid, családod, hobbid mellett van rendszeresen több órányi időd a gondolkodásra, kutatásra, írásra? Vagy ezt az időt inkább a vállalkozásod fejlesztésébe, a kapcsolataid építésére és más fontosabb feladatokra fordítanád?

Mielőtt döntenél, gondold át az időbeosztásod, állíts fel fontossági sorrendet és mérlegeld a prioritásaid.

Ha nem akarsz a szöveggyártás kihívásaival megküzdeni, akkor mindenképp érdemes megbíznod egy szövegírót, mert nem szabad tartalom nélkül hagynod az online felületeidet. A vásárlóiddal kommunikálnod kell, hiszen ez az egyik alapja a jó és hosszú távú kapcsolatnak.

Ebben az esetben ne feledd, hogy amikor kézhez kapod a szövegírótól megrendelt tartalmat, az nem tíz percnyi munka eredménye. Abban több éves tapasztalat, szaktudás, több órányi kutatás és írás, formázás és tökéletesítés van. Minden szó, minden mondat alaposan átgondolva, hogy a megfelelő hatást érjék el.

Ha pedig mégis úgy döntesz, hogy saját magad szeretnéd ezt is megoldani, akkor csak azzal tudlak bíztatni, hogy: Hajrá! 😊

Szerző

  • Pataki-Magyar Gabriella vagyok a Szövegötlet alapítója, tartalomíró/szövegíró szakember. Munkám során céltudatos vállalkozóknak és cégeknek segítek minőségi, kreatív és értékes szöveges tartalmakat készíteni, mely növeli a márkájuk iránti bizalmat és elköteleződést, valamint hozzájárul a tartalommarketingjük és ügyfélszerzésük folyamatának sikerességéhez. Neked miben segíthetek?

    View all posts

Még szintén kedvelheted

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal cookie-kat használ. Ha az oldalon böngészik, akkor elfogadja, hogy a személyre szabott, maradéktalan minőségű tartalom érdekében az oldal cookie-k segítségét vegye igénybe. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás