Nem csak a színeknek van jelentésük, amik egyfajta érzetet keltenek bennünk. A geometriai alakzatok egyik tulajdonsága, hogy egyedi formájuknak köszönhetően szintén bizonyos hatással vannak ránk.
A geometriai alakzatok alapvető részét képezik a grafikai tervezésnek. Akár egyedülálló elemként, akár többedmagával – hiszen bármilyen ábra vagy objektum az alakzatok egyfajta kombinációjaként értelmezhető – de rendszerint jelen vannak a különböző anyagokon. Az alakzatokat felhasználhatjuk arra, hogy a kívánt érzéseket kiváltsuk az emberekből és az üzeneteket megfelelően közvetítsük feléjük. De nézzük, hogy…
..mit is jelentenek a leggyakrabban használt geometriai alakzatok?
Négyzet, kör, téglalap, háromszög. Ezek azok, amelyeket már egész kicsi korunk óta ismerünk, még azelőttről, hogy az iskolában matematika órán megtanították volna nekünk. Nem csak, hogy gyakran találkozunk velük a hétköznapokban, de jellemzően használjuk ezeket a rajzainkban, terveinkben is. Sok esetben egy alapot, egy vázlatot képeznek, még mielőtt kialakulna a végleges mű. Tulajdonképpen mit sugallnak ezek a formák?
Négyzet/Téglalap
Ezeket az alakzatokat vonalak és derékszögek alkotják. Keretként vagy tervek alapjaként nagyon egyszerű őket alkalmazni. Általában nem éppen központi elemek, mégis erőteljesek. Azonban megfelelő elrendezés és színek használatával képesek ugyanolyan hatékonyságot elérni, mint más látványosabb elem.
A négyzet/téglalap biztonságot, stabilitást és megbízhatóságot közvetít. Emellett békességet, konformitást, erőt és fegyelmet sugároz.
Háromszög
Az emberek figyelme elsőként többnyire a háromszög csúcsára összpontosul. Helyzetétől függően ennek az alakzatnak egyből kétféle jelentése is lehet. Amennyiben az alakzat az alapján vagy talpán áll és a csúcsa felfelé mutat, akkor stabilitást, erőt és egyensúlyt képvisel. Viszont, ha ettől eltérő pozícióban van, akkor konfliktusra, instabilitásra utalhat.
A grafikai tervezésben a háromszögek jelölhetnek energiát, fejlesztést és dinamizmust is. Továbbá jelentheti a test, a lélek és az elme szellemi háromságát is.
Ha a háromszög csúcsa jobb irányba néz, az a haladást, a mozgást, az előre irányuló mozdulatot ábrázolja. Ennek ellenkezője a hátra vagy visszafelé irányt szimbolizálja, illetve negatív hangulatot is kelthet.
Kör
Mivel egy olyan formáról van szó, aminek se eleje, se vége, ezért egyértelműen az örökkévalóságot, a végtelenséget, a folytonosságot szimbolizálja. Nagyon népszerű alakzat a tervezők körében, logók tekintetében abszolút nyerő választás.
A köröket a formájuk – mivel nem zárnak be szögeket – enyhébbé és lágyabbá teszi a többi erőteljesebb alakzatokkal szemben. Ezáltal a körök a harmónia és a nyugalom érzetét keltik.
Ezzel az alakzattal jól ábrázolható a mozgás, de megfelelően szemlélteti a Napot, a Holdat, a bolygókat és más kör alakú dolgokat.
No, de a négyzeten, körön és háromszögen kívül megannyi más forma is képviselteti magát a grafika világában. Amik sokszor akár egy szövegnél is beszédesebbek is lehetnek.
Ismerjük hát meg, hogy mit fejeznek ki a ritkábban alkalmazott, ugyanakkor szintén közkedvelt és ismert formák!
Ötszög, hatszög és nyolcszög
A pentagon, hexagon és az oktagon egy viszonylag kevésbé alkalmazott elem a grafikai tervezésben. A sokszögek közül mégis ezek a leggyakoribbak. Leginkább infografikáknál fordulnak elő, mivel professzionális megjelenést tükröznek. De használatosak logótervezés során is, ha a cég profiljába teljes mértékben beleillenek. Például: hatszög = méh, méhkaptár, csavarok.
Természetes alakzatok
Másnéven organikus formák, a természetben előforduló alakzatokat jelentik. Ilyen például a fa, a levelek, állatok, virágok, stb. Az ilyen szimbólumok egyedi formával rendelkeznek.
A „természetes” geometriai elemek nem tartalmaznak rejtett jelentéseket, hanem egyértelmű üzenetet közvetítenek. Remekül használhatóak kiegészítő elemként, de önmagukban is abszolút megállják a helyüket. Nagyon hatásosak és beszédesek egy természettel, környezettel, ökológiával, szabadtérrel, de akár nyári, karneváli hangulattal vagy más évszakokkal kapcsolatos témákban is.
Asszociációik: frissesség, természetesség, eredetiség.
Absztrakt formák
Lényegében olyan alakzatok, amelyek nem egy meghatározott formával rendelkeznek. Így nincs is egy bizonyos jelentésük. Nehéz őket pontosan behatárolni. Sokkal inkább átvitt értelmű mondanivalójuk van.
Az absztrakt formák gyakrabban logótervezésnél használatosak, hiszen egyedi alakzatuk valódi különleges, jellegzetes megjelenést sugároz.
Szimbólumok
Ezek a kis ábrák akár szöveg helyettesítésére is szolgálhatnak. De nagyszerű eszközök akkor is, ha ki kell emelni valamit vagy épp felhívni a figyelmet valamire. Éppen ezért népszerűek a grafikai tervezésben, mert vizuálisan segítenek átadni az üzeneteket, illetve egy infografika kialakítása során minimalizálják a szöveg mennyiségét és a figyelmet a lényeges részekre összpontosítják.
Fontos megjegyezni, hogy a szimbólumok használatát nem szabad túlzásba vinni, mert látványra káoszt okoz és teljesen összezavarhatják a nézőket.
A grafikában a két leggyakrabban használt szimbólum a nyíl és a csillag, amelyek a következő jelentéssel bírnak:
Nyilak
Legfőbb tulajdonsága az iránymutatás. Amerre mutatnak a csúcsai a néző tekintetét abba az irányba tereli, így maga a szemlélő tudni fogja, hogy pontosan hogyan kell értelmeznie a grafikai anyagon szereplő információkat.
Csillagok
A csillagok a fontosságot és az ismertséget szimbolizálják. Nem csak szimbólumok, de alakzatok is. Rendszerint felhívják az emberek figyelmét, de főleg akkor vonzzák a tekintetet, ha sárga vagy arany színűek.
Gyakran használatosak:
– vallási ábrázolásokon
– eladási árak és akciók során
– kedvezmények, bónuszok során
– versenyeken a helyezést illetően
– karácsonyi motívumként
– sztárok/filmcsillagok jelképeként
– értékelések jelöléseként.
De csillaggal jelölik a szállodák és az éttermek követelményeknek való megfelelését is.
Egy hatékony kommunikációs stratégia kulcsfontosságú eleme a megfelelő üzenet közvetítése a célcsoport számára. Hiszen csak így érhető el a kívánt eredmény. Ebben pedig a színek és a szöveg mellett fontos szerepet játszanak a geometriai formák is. Ezért nem mindegy, hogy mikor milyen alakzatot használunk.
Fontos, hogy először mindig határozzuk meg mit szeretnénk közvetíteni. Mi az a hatás, amit egy logóval, plakáttal vagy bármilyen más grafikával el szeretnénk érni, majd ennek alapján válasszuk ki a megfelelő formát és a hozzá a megfelelő színt is. Hiszen az átütő siker a kettő kombinációjában rejlik!