Blogcikket írni első gondolatra nem nehéz! És valóban nem az! De jól cikket írni csak akkor lehet, ha bizonyos szabályokat betartasz. Hiszen nem elég csak a jól megválasztott téma, számos apró tényezőtől függ, hogy egy blogbejegyzéssel valóban azt éred-e el, amit szerettél volna!
Mondhatjuk, hogy olyan ez akár, mint egy recept egy ínycsiklandozó fogáshoz, amivel lenyűgözheted a barátaidat. Ha az érzéked megvan hozzá, és követed a leírtakat, akkor nem tudsz nagyon melléfogni. De nézzük…
…milyen szempontok alapján tálalhatsz sikeres cikkeket a honlapodra?
- Témaválasztás!
Az első és egyik legfontosabb lépés a blogposzt megírása előtt! Itt azt tartsd szem előtt, hogy ne arról kezdj el írni, ami Téged érdekel. Nyomozz utána, hogy mi érdekli a célközönséged! Milyen problémájukkal találkozol nap, mint nap? Mire keresnek rá leggyakrabban? Miről beszélnek a különböző fórumokon, amire választ tudsz nekik adni?
Járj nyitott szemmel és füllel, és írj fel minden információt! Így begyűjthetsz egy csomó inspirációt és nem maradsz ötlet nélkül, hogy: „miről is írjak?”
- A stílusod Te magad vagy!
Ne akarj más lenni, mint aki vagy! Szólj úgy az olvasóidhoz, ahogyan azt szemtől-szemben egy kötetlen beszélgetés során is tennéd. Ne ugrálj egyik stílusról a másikra, hogy vajon melyik fog bejönni az olvasónak. Hidd el, hogy aki azonosulni tud veled, az úgyis elkötelezett olvasód lesz.
- Mindig „egy embernek” írj!
Először is meg kell határoznod, hogy kinek írsz! A különböző cikkeid a célcsoportod különböző tagjainak szólhatnak.
Fontos megismerni a célközönséged és minél többet megtudni róluk, hogy a nekik szánt tartalmaidat minél jobban át tudd adni.
- Fontos az összkép!
Ha azt szeretnéd, hogy a cikked első ránézésre is fogyasztható legyen, akkor nagy figyelmet kell fordítanod a tálalásra. Úgy kell formáznod, tördelned a szöveget, hogy az ne rettentse el az olvasót, ne legyen egy óriási betűhalmaz.
Ha átlátható és letisztult, akkor sokkal élvezhetőbb az olvasónak. Legyen jól tagolt, esztétikus és emeld ki a fontosabb részeket, hogy aki csak átfutja, az is értse, hogy miről van benne szó.
- Nem mindig a karakterszám a lényeg!
Milyen hosszú, hány karakteres legyen a szöveg? Véleményem szerint egy cikk mondanivalóját nem lehet karakterben meghatározni. A jól fogyasztható szöveg nem a betűk sokaságától, hanem a releváns tartalmától és érdekfeszítő megírásától függ.
Azonban keresőoptimalizálás és lead generálás szempontjából fontos szerepet játszik a karaktermennyiség. Annál hatékonyabban hasznosul a tartalom, minél hosszabb. Egy valamire való blogcikk legalább 3000 karakter mennyiségű legyen.
- Építs lépésről-lépésre!
Határozz meg egy struktúrát, ami mentén felépíted cikked és haladsz az elejétől a végéig. Ne ugrálj a témában össze-vissza, hiszen a lényeg, hogy fokozd az olvasó kíváncsiságát! Kezdj az „alapoknál” és haladj a „katarzis” felé. Legyen esszenciája és mondanivalója a szövegednek!
- Szemléltess kreatívan!
Egy jól megválasztott kép vagy megszerkesztett grafika felkelti a figyelmet és segít jobban vizualizálni a cikk mondanivalóját. Ami a kreatívoknál lényeges, hogy összhangban legyen a cikk tartalmával. Fejezzen ki érzelmeket, adja át a lényegét és nem utolsó sorban hasson az olvasóra.
- A headline, ami megragad, az alcím, ami megtart!
Egy cikkben nagyon fontos a jó főcím, hiszen pontosan az a dolga, hogy felkeltse az olvasó kíváncsiságát, amiért rákattint a cikkre. Ahogyan az alcímeknek pedig kiemelt szerepük van abban, hogy megtartsák az olvasó érdeklődését. Fontos, hogy a cím összhangban legyen a tartalommal, hogy valóban azt fejtse ki, amiről a címben szó van.
A megfelelő címek első átfutásra arra késztetik a látogatót, hogy olvassa végig blogbejegyzést. Nem egyszerű igazán jó címeket írni, de a befektetett idő mindenképpen megéri!
- A blogcikk célja és a CTA!
Kell, hogy a cikkednek legyen egy célja, amiért azt megírod. Edukálni vagy csak szórakoztatni szeretnél? Esetleg marketing miatt írod vagy értékesítés céljából? Mielőtt elkezdenél írni, fontos meghatározni, hogy mi az a cél, amelynek keretében megírod a tartalmat.
Ennek fejében pedig a cikk végén szólítsd akcióra, cselekvésre az olvasót. Használj CTA-t (Call to Action) minden bejegyzésed végén. Ez lehet az, hogy szóljon hozzá, ossza meg, iratkozzon fel a hírlevélre vagy vásároljon, stb. Így növelheted az olvasóid vagy épp a vásárlóid számát.
- Forrásmegjelölés és eredetiség!
Ha idézetet vagy szakirodalmat, szakcikkeket használsz a blogodhoz, akkor soha ne felejtsd el a forrást megjelölni. Tüntesd fel, hogy honnan, kitől ered a használt információ, mert ez pozitív és megbízható színben tüntet fel az olvasó szemében.
Ugyanígy maradj eredeti és ne kövess el plágiumot! A szövegeid saját írás legyen. Ne másolj át egy az egyben egy másik cikket a saját honlapodra. Mert ez nem csak, hogy a hitelességed és a megítélésedet is aláássa, de a Google sem lesz jó barátod, hiszen a másolás etikátlan és büntetendő!
- A kulcsszó a kulcs!
Mielőtt hozzáfognál a cikkíráshoz, érdemes a témával kapcsolatos kulcsszavak, kulcs kifejezések után kutatni és azokat a szövegbe foglalni. Azonban itt fontos szem előtt tartani, hogy ne csak kulcsszavak halmazából álljon a szöveg. Válaszd ki a témával kapcsolatban a legkeresettebbeket (pl. 1-3-5 db-ot) és csak azokat használd. Lehetőleg a szövegen kívül fogalmazd bele a címekbe, a bekezdésbe, mert ez fontos szempont a keresőoptimalizálást tekintve és könnyebben találnak Rád az olvasók.
- Fontos a helyesírás és az ellenőrzés!
Te mit gondolsz, amikor egy helyesírási hibával tele szöveget látsz? Nem túl bíztató, igaz?
A helyesírási hibák nem csak a tartalom minőségét rontják, de nem éppen vetnek jó fényt a vállalkozásodra, a márkádra sem. Ezért is és a teljes cikk mondanivalója miatt is fontos, hogy mindig olvassa, ellenőrizze át valaki. Hiszen több szem, többet lát! Ami a Te szemednek úgymond láthatatlan, az a másik szemét pont, hogy kiszúrhatja. Lehetőleg olyan valakit kérj meg erre, aki kritikusan tud megítélni és nem csak annyit mond, hogy: „Ügyes vagy!”
Hasznos, ha alszol rá egyet, mielőtt kiteszed a honlapodra. Alvás után, másnap tiszta fejjel átolvasva tudod igazán tökéletesíteni a cikkedet, mert ekkor tudsz benne még felfedezni olyan helyesírási vagy fogalmazásbeli hibákat, amiket amúgy nem írtál volna bele.
Ha ezt a 12 szempontot betartod, akkor sokkal nagyobb hatékonysággal és sikerrel tudsz blogolni. Természetesen, nem lesz mindegyik cikked 100%-os, de ez ne aggasszon! Hiszen nem lehet mindig 1000 százalékosan teljesíteni és ez így van jól! Viszont mindegyik tartalmadban lehet egy szó, egy mondat vagy egy gondolat, ami egy pluszt ad az olvasónak, és ekkor már megérte!
Még egy jó tanács!
Ha már megírtál egy cikket, beletetted az időd és az energiád, akkor ne hagyd a fiók mélyén! Terjeszd! Oszd meg! Publikáld! A lehető legtöbb felületen, hogy minél szélesebb körben eljusson a célcsoportodhoz!