Játsszunk el a gondolattal: Egy cikk címe felkeltette az érdeklődésedet. Rákattintasz. Majd gyorsan végig futod az alcímeket, hogy megtudd, értékes-e számodra ez a tartalom? Van-e értelme tovább olvasni?
Feltételem, hogy először te is szkenneled a szöveget, mielőtt több időt fordítanál rá. Hiszen az internet felhasználók 79%-a ezt teszi. Köztük én is. 😉
Az említett szituáció érzékelteti, (amit valószínűleg te is már tapasztaltál) hogy milyen nagy jelentőségük van az alcímeknek. Az uralkodó főcím alatt ezektől a kis harcosoktól függ, hogy a csatát végül megnyeri-e a szöveged az olvasó figyelméért.
Ha te írod a vállalkozásod blogját, akkor tudod, hogy nem mindig könnyű kitalálni egy lehengerlő alcímet. De vajon azzal tisztában vagy, mitől lesz igazán jó egy subheadline? Vagy hogy egyáltalán, miért is nélkülözhetetlen oly nagyon?
Nos! Először is határozzuk meg pontosan, hogy:
Mi az alcím?
Angol kifejezésekkel élve, másnéven: subheading, subheadline vagy subhead.
Az alcím egy másodlagos címsor, ami a headline további részletezésére szolgál. Egyfajta útjelző táblaként is tekinthetjük, amely végig navigálja az olvasót a célig.
Általában H2 vagy H3 szövegformátummal írjuk. Ám attól függően, hogy hol helyezkedik el és milyen kontextusban használjuk, két formáját különböztethetjük meg!
Egyszeri alcím
Ebben a formában csak egyetlen subheadline-ról beszélünk. Ilyenkor az alcím közvetlenül a cím után szerepel, kiterjesztve a headline mondanivalóját és hatékony ösztönzőként buzdítva az olvasót a további cselekvésre.
Leggyakrabban weboldalakon, landing oldalakon vagy hirdetéseknél találkozhatunk ezzel az alcím típussal.

Többszörös alcím
Blogbejegyzésekben, hírlevelekben vagy tanulmányokban is rendszerint jelen vannak. Jellemzőjük, hogy többször is szerepelnek egy tartalomban, hogy felkeltsék a figyelmet, szakaszokra osszák tartalmat és összefoglalják a hozzájuk tartozó szövegrészt. Mint például ebben a cikkben is. 😊 (rögtön olvashatod a következőt)
Miért fontos?
- Az alcímek első és legfőbb szerepe, hogy felkeltsék és megtartsák az olvasók figyelmét!
Egy felhasználó nagyjából 7 másodperc alatt nézi át a cikket és dönti el, hogy tovább olvassa-e vagy elkattint onnan. Hogy az utóbbit elkerüld, szükség van a lebilincselő subheadline-okra, amik segítenek megérteni, hogy miről szól a tartalom és mire számíthat az olvasó.
Minden egyes szakasznál az alcím reklámként szolgál, hogy eladja a hozzá tartozó szövegrészt. És ha ezek tudnak olyan releváns információt kínálni az olvasónak, amire neki szüksége van, akkor szinte biztos, hogy magáévá fogja tenni a cikket.
2. Javítják a tartalom felépítését és biztosítják az olvashatóságot!
Alcímek nélkül csak úgy bogarászhatnánk a szövegben, hogy hol találjuk benne, ami minket érdekel. Alkalmazásukkal viszont részekre bonthatod az adott témát a bevezetéstől egészen a végkifejletig.
Ezáltal egy vázat kap az egész tartalom, ami nem csak esztétikailag lesz megnyerő, de sokkal könnyebben lesz fogyasztható. Ez a stratégia kifejezetten hasznos, hogy ne terheld túl az olvasókat a hosszú, tömör szövegdömpinggel.
3. Cselekvésre ösztönöznek!
Igen, ezt már feljebb említettem! Amikor egy subheadline közvetlenül a főcím után szerepel például egy weboldalon, akkor alatta rendszerint egy CTA gomb is van. Ez a három elem úgy működik együtt, hogy:
Címsor – Felkelti a kíváncsiságot! (Mi ez?)
Alcím – Bemutatja az előnyöket, cselekvésre bátorít! (Akarom!)
CTA – Lehetőséget biztosít az azonnali cselekvésre! (Megcsinálom!)
(Például a vásárlásra, videó megtekintésére vagy feliratkozásra. Attól függ, mi a célunk.)
Így érheted el, hogy az olvasó azt tegye, amit szeretnél!
4. Megkönnyítik az írást!
Ha először meghatározod az alcímeket , hogy pontosan mi szerepeljen a cikkben és, hogy legyen egy felépítése, akkor sokkal gördülékenyebben haladhatsz az írással. Főleg egy sarokkő tartalom esetén. Nem tűnik majd olyan ijesztőnek írás, nem zizeg a fejed a sok információtól, amit élvezhető és átlátható formában kell tálalni.
Lesz egy letisztult kép előtted, amivel pontról pontra tudsz haladni. Főleg, hogy ha nem tudsz hosszabb időt szakítani az írásra, akkor így részekre bonthatod. Például egyik nap csak az alcímeket vázolod fel. Másik nap megírsz egy bekezdést, harmadik nap még egyet és így tovább. Mígnem összeáll a teljes cikk.
5. És nem utolsó sorban pedig az alcímek segítenek jól konvertálni!
Mivel a subheadings-be kulcsszavakat vagy kulcskifejezéseket helyezhetsz el, ezért a témával kapcsolatos keresésekre így nagyobb eséllyel jelensz meg a találati listákon és hatékonyabban érheted el, hogy az oldalra kattintsanak.
Előtte azonban mindenképp érdemes egy kis kutatást végezni, hogy mely szavak vagy kifejezések azok, amik lehetővé teszik a jobb keresőoptimalizálást.
És most, hogy már tudod, mi az alcím és megértetted, hogy miért van rá szükség feltétlenül, jöjjön, amire vártál:

Mitől lesz igazán jó egy alcím?
- Legyen rövid!
Fontos, hogy egy alcím röviden és tömören fogalmazza meg, hogy mit tartalmaz a hozzá tartozó bekezdés. Ne nyújtsd túl hosszúra, mint a rétes tésztát. Hiszen az embereket kb. csak 7 másodperced van meggyőzni, hogy olvassák el a cikket, ebbe pedig egy hosszú subheadline nem fér bele.
- Releváns információkat tartalmazzon!
Az olvasónak tudnia kell, hogy mire számíthat a cikkben. Ezért csak olyan információkat írj a címekbe, ami valóban tükrözi az adott szövegrész tartalmát. Azaz, csak azt reklámozd, amivel ki is tudod szolgálni az emberek tudásszomját.
- Legyen érdekfeszítő!
Ha valaki elolvassa, akkor érezze azt, hogy még több információt szeretne és tovább akarjon olvasni. Az elejétől egészen a végéig!
Minden subheadline legyen egy motiváló lépcsőfok, amely lépésről lépésre közelebb viszi az olvasót a téma megértéséhez. Például, ha otthoni fenékformálásról írsz nőknek, akkor az alcímek szólhatnak arról, hogy:
- Mit kell enned az ideális forma eléréséhez?”
- A három leghatásosabb gyakorlat, amit mindig el kell végezned!
- Ezzel a módszerrel tudod megtartani az elért eredményt!
Ezek olyan figyelemfelkeltő információk, amik érdekelni fogják a kerek fenékre vágyó nőket. Azokat, akiknek nincs lehetőségük edzőterembe menniük vagy személyi edzőt fogadniuk. Őket biztosan megragadják az alcímek és éhezni fognak a teljes tartalom elolvasására.
- Kapcsolódjon a főcímhez!
Az alcímek feladata, hogy részletezzék a főcímet, ezért ezt mindenképp tarts szem előtt. Ne írj olyat, ami nem tartozik a témához. Az ilyen egyértelműen a cikk fekete báránya lesz. Az olvasók pedig nem fogják érteni, hogy mit keres az ott. Hogyan kapcsolódik a tartalomhoz?
- Ne tartalmazzon szójátékot vagy vicceket!
Jópofának tűnhet egy poénos szóviccet, klisét beleépíteni a címbe. De ennek az a hátránya, hogy komolytalanná teszi a tartalmat és az sem biztos, hogy mindenki értené. Lehet szórakoztató egy cím, viszont arra ügyelni kell, hogy ne essünk át a ló túloldalára.
Továbbá azt is tartsd szem előtt, hogy mindegyik alcím valami újat, valami lenyűgözőt adjon a tartalomhoz és ne ismétlődjenek információk. Biztosítsd az olvasók elköteleződését, hogy olyan dolgokat fogalmazol meg, amire mindenképp szükségük van, hiszen ezzel segítesz nekik.
Erre egy jó módszer, hogy amikor írod a cikkedet és ha csak az alcímeket olvasod el, akkor tedd fel magadnak a kérdést: Ez egy értékes tartalom?
Neked felkeltik az érdeklődésed a subheadline-ok annyira, hogy mindenképp el akarod olvasni a szöveget?
Ha erre a válaszod nem, akkor javaslom, hogy addig dolgozz rajta, amíg egy igent nem csinálsz belőle. Hiszen, ha rád sincs lehengerlő hatással, akkor hogy várhatod el, hogy másokat is érdekeljen?