Szövegírás céltudatos vállalkozóknak!

Az AI térnyerésével bármilyen szöveget olvasva joggal merülhet fel bennünk a gyanú: „Ezt vajon a mesterséges intelligencia írta?” Szerencsére, amilyen gyorsan fejlődött az MI, olyan rövid idő alatt kiderültek azok a tipikus jegyek, amelyek egy szemfülesebb embernek egyből elárulják, hogy a háttérben a mesterséges intelligencia vagy egy ember valódi munkája áll. Ehhez nem is kell külön szakértelem, egyszerűen csak figyelmesen kell olvasnunk a jelekből.

Ha valaki gyakran használja a mesterséges intelligenciát, akkor tisztában van vele, hogy milyen szövegeket generál a program. Ismerősek neki például a jellegzetes szóhasználatok, mondatszerkezetek és a szöveg felépítése. Ha neked ebben van tapasztalatod, akkor sok minden evidens lehet a számodra, amit ebben a cikkben olvasni fogsz. De mindig lehet új a nap alatt!

Viszont azok, akik nem mozognak otthonosan a szövegírás és a marketing világában, teljesen laikusan olvassák a cikkeket, posztokat és más típusú szövegeket az interneten, ők nehezen ismerik fel az AI tartalmait. Elképzelhető, hogy egy-egy szövegről úgy érezhetik, hogy mű, élettelen, de nem fogják tudni, hogy miért. Ha te ezt a tábort erősíted, akkor ez a cikk kétség kívül segíteni fog neked, hogy fel tudd ismerni, ha mesterséges szövegekkel van dolgod. Főleg, ha olyan területen, pozícióban dolgozol, ahol a szövegeknek kiemelt jelentőségük van, pl. tanárként vagy cégvezetőként.

Ezért nem is húznám tovább a szót. Lássuk, hogyan szúrhatod ki az AI szövegeket!

7 szempont, ami leleplezi a mesterséges intelligencia szövegeket

1.Sablonos felépítés

Ha próbáltál vele blogcikket írni, akkor megfigyelhetted, hogy szinte ugyanazon a séma szerint építi fel a szövegeket. Van egy bevezető, amit követ a „miért fontos” rész, ezután jön a téma fő mondanivalójának a kifejtése, végül a záró gondolatok, ami lényegében összefoglalva újra leírja a cikkben elhangzottakat.

Ezen kívül azt is észrevehetted, hogy a bevezetőn és a befejezésen kívül a szöveget tipikusan felsorolásszerűen írja meg, nem egybefüggő szövegként. Természetesen van, ahol a felsorolásoknak van relevanciája, de nem minden esetben szükségesek.

2. Nagybetűvel kezdődő #Hashtagek

Az AI által írt posztok egyik szembetűnő jellemzője, hogy minden hashtaget nagy kezdőbetűvel ír. Legalábbis korábban így volt, hiszen újabban már kis kezdőbetűvel írja ezeket. Ha valaki ezt nem vette figyelembe és nagy kezdőbetűvel tetti ki a posztot a közösségi médiára, az azonnali árulkodó jel, hogy a szöveg megírását bizony a mesterséges intelligencia végezte.

Mindezek ellenére azt is érdemes megvizsgálni, hogy az MI által javasolt hashtagek valóban relevánsak-e a vállalkozásunk és az adott témánk szempontjából. Ha nem, akkor egyértelműen írjuk át azokat.

A nagy kezdőbetűvel írt hashtagek az AI posztok tipikus jellemzői.

3. Emojik. Emojik mindenhol.

Másik tipikus jellemzője az AI posztírásának a túlzott emoji használat. Biztosan neked sem kerülte el a figyelmed, hogy a szöveg néha túlzottan tele van tűzdelve mindenféle jellel. Emojit látsz a poszt elején, a közepén, a felsorolásoknál, a végén. Szövegíróként 1-2 emojinál többet nem javasolnék, mert a túl sok rajzocska nemcsak megakasztja a gördülékeny olvasást, de komolytalanságot is sugall.

A mesterséges intelligencia rengeteg emojit használ a posztokban.

Amint a képen is láthatod, zavaróan sok emoji van ebben a példának szánt posztban. És ha megfigyelted, itt már a hashtageket kis kezdőbetűvel írja.

4. Személyes tapasztalatok, érzelmek hiánya

Ezek tipikusan az olyan szövegek esetében vehetők észre, ahol a személyes tapasztalat vagy az érzelmek fontos szerepet játszanak. Ha csak a mesterséges intelligencia nem kapott rá külön utasítást, hogy ilyenekről is írjon. De még ekkor is a szóhasználat, a kifejezések utalhatnak az AI jelenlétére, hiszen az MI képzési adatokra támaszkodik, nem pedig személyes tapasztalatokra.

A személyes tapasztalat, mint olyan, nem egyszerűen csak kijelenti, hogy „Itt voltam, ezt tettem, büszke vagyok rá.” A személyes tapasztalat többet mond el a felszínnél. Betekintést enged a részletekbe, olyan dolgokat árul el, amiből valóban érződik, hogy a szöveg írója ott volt, jelen volt, csinálta, megtapasztalta az adott dolgot és mindezt hitelesen és érdekesen át is tudja adni. Főleg a gyakorlatorientált témák esetében van ennek jelentősége, mint például egy autó szerelése vagy egy szoftver fejlesztése.

Az érzelmek hiánya egy másik ilyen aspektus. Az emberek különböző érzéseket élnek át, különböző érzelemmel viseltetnek valami iránt, és ezt megfelelő szavakkal vagy hasonlatokkal ki is tudják fejezni. Főleg olyan dolgokkal kapcsolatban, amelyről határozott véleményük vagy személyes tapasztalatuk van. Ha egy olyan témáról van szó, ami érzelmi betekintést igényel, de csak semleges, „robotos” szöveget olvashatunk, az is árulkodik valamiről.

5. Tipikus szavak és kifejezések, ismétlődő megfogalmazás

Ha figyelmesen olvasod a mesterséges intelligencia tartalmait, akkor észreveheted, hogy bizonyos szavak és kifejezések újra és újra megjelennek különböző szövegekben, bármilyen kontextusban. Ugyanígy visszaköszönnek bizonyos mondatszerkezetek. Természetesen ezek egy része teljesen normálisnak tekinthető egy ember által írt szövegben, de a feltűnően túlzott használatuk már gyanakodásra adhat okot. Ez azért van, mert az AI algoritmusai minták alapján dolgoznak.

Íme, néhány példa, amit következetesen találhatunk a ChatGPT szövegeiben:

-Hatalmas élmény…

-Büszkeséggel tölt el

-…nemcsak…hanem… (mondatok)

-Hatalmas

-Varázslatos, varázslata, elvarázsol

-Legyen szó akár,….akár…(mondatok)

-Kulcsfontosságú, kulcsszerep, (valaminek a) kulcsa

-Merülj el…világában!

-Fedezd fel…

Mindemellett az MI jellegzetesen mellékneveket, jelzőket használ szinte minden főnév előtt.

Azt fontos kiemelni, hogy ez nem azt jelenti, hogyha az említett szavakkal, kifejezésekkel és típusmondatokkal vagy jelzős szerkezettel találkozunk egy szövegben, az csak az AI munkája lehet. Hiszen a mesterséges intelligencia is ember alkotta mondatokból, szavakból táplálkozik. Tehát mindez ugyanúgy megtalálható az ember által írt tartalmakban is.

Azonban az tény, hogy a mesterséges szövegek általános szavakat és kifejezéseket tartalmaznak, hiányzik belőlük az egyedi szókincs, az érdekes analógiák, vagy összehasonlítások és metaforák, amikkel csak egy valódi szövegben találkozhatunk.

Forrás: https://openai.com/index/chatgpt/#fn-1

6. Részletek és konkrétumok nélküli, általános szöveg

Az AI által generált tartalmakra jellemző a tág nyelvezet és az általános megfogalmazás. A mesterséges szöveg nem tartalmaz konkrétumokat, részleteket, példákat, saját tapasztalatokat. Az adott témát nagy általánosságban vesézi ki. Bár jól megírtnak és összetettnek látszik a szöveg, valójában csak hangzatos, erőteljes szavak gyűjteménye. Sok olyan töltelékszót használ, ami csak kevés hozzáadott értéket ad a témához, vagy egyáltalán semmit.

Ha ilyen szöveggel találkozol, mondhatnád, hogy az AI írta, de jelentheti azt is, hogy az író nem akart belemenni a részletekbe, csak felületesen érintette a témát, vagy gyenge írói készséggel rendelkezik.

7. Hamis információk

Az egyik közösségi média posztomban írtam az AI buktatóiról, amiben a dezinformációk, a kérdéses megbízhatóság is szerepelt hátrányként. Ez azonban nem csak hátrány tud lenni, de egy fontos ismertetőjele annak, hogy egy szöveget az MI írta-e vagy sem. (Itt most kiveszem a képletből, amikor emberek direkt módon akarnak álhírekkel, hamis információkkal megvezetni tömegeket.)

„Az OpenAI elismeri, hogy a ChatGPT néha hihetőnek tűnő, de helytelen vagy értelmetlen válaszokat ír.”
(forrás: en.wikipedia.org.)
Olyan tényeket, adatokat közölhet, aminek semmi köze a valósághoz. Ezért, amikor gyanúsan helytelen információkkal találjuk szembe magunkat egy szövegben, a gyanakodás mellett nézzünk utána az információk valódiságának is.

Remélem, ezzel a cikkel tudtam neked olyan tipikus ismertetőjegyeket bemutatni, amit eddig nem ismertél, de ezentúl segít kiszűrni a mesterséges intelligencia szövegeket. Biztos vagyok benne, hogy ez nem a teljes repertoár, ezért ha Te tudsz olyan AI sajátosságot, ami itt nem szerepel, azt kérlek, írd meg ide kommentben a cikk alá, vagy küld el nekem üzenetben.

Nagyon fontos megjegyeznem, hogy a felsorolt szempontoknak a cikk írásának időpontjában van relevanciája. Nem biztos, hogy 1-2 év múlva ugyanez elmondható lesz. Lehet, hogy néhány szempont elavul, de lehet, hogy újabbakkal egészül ki. Hiszen, ahogy a hashtagek esetében is – a nagy és a kis kezdőbetűkkel kapcsolatban – megtapasztalhattuk, a ChatGPT folyamatosan fejlődik.

Véleményem szerint egy valamiben azonban nem fog változni. Nem tudja olyan önazonosan, azzal a kritikus és kreatív gondolkodással, megbízhatósággal, valamint azokkal a tapasztalatokkal, élményekkel és érzésekkel megírni a szövegeket, amire csak egy ember képes!

Szerző

  • Pataki-Magyar Gabriella vagyok a Szövegötlet alapítója, tartalomíró/szövegíró szakember. Munkám során céltudatos vállalkozóknak és cégeknek segítek minőségi, kreatív és értékes szöveges tartalmakat készíteni, mely növeli a márkájuk iránti bizalmat és elköteleződést, valamint hozzájárul a tartalommarketingjük és ügyfélszerzésük folyamatának sikerességéhez. Neked miben segíthetek?

    View all posts

Még szintén kedvelheted

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal cookie-kat használ. Ha az oldalon böngészik, akkor elfogadja, hogy a személyre szabott, maradéktalan minőségű tartalom érdekében az oldal cookie-k segítségét vegye igénybe. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás