Az online jelenlétben és márkaépítésben kiemelten fontos szerepe van a tartalomírásnak, hiszen a szöveges tartalom az egyik legfontosabb eszköz a vállalkozások kommunikációjában és marketingstratégiájában. Egy olyan komplex folyamatról beszélünk, amely többféle típusú szöveget is magába foglal, és amelyben az igazán jó szövegek megírásához több dologra is oda kell figyelnünk.
Ebben a cikkben egy átfogó képet adok a tartalomírásról, ami több mint egy egyszerű szövegalkotás.
Mi a tartalomírás?
A tartalomírás (content writing) röviden a szöveges tartalmak tervezésének és megírásának a folyamatát jelenti. Azonban nem hasonlítható össze például egy iskolai dolgozattal, de nem is összekeverendő a meggyőző szövegírással, vagyis a copywriting-gal.
Hiszen míg a copywriting lényege az értékesítési célú szövegek írása, melynek célja, hogy felkeltse az érdeklődést, azonnali reakciót váltson ki, és vásárlásra, cselekvésre buzdítsa az olvasót, addig tartalomírás főként informatív, edukatív jellegű szövegírást jelent, hogy mélyebb betekintést nyújtson egy adott témába, tájékoztassa az olvasókat, segítse őket a problémáik megoldásában.
Ez egy tervezést, kutatást, kreativitást, írás és szerkesztési készséget igénylő feladat, amit összhangba kell hozni a vállalkozás céljaival. Ugyanis a szöveges tartalom a vállalkozások online kommunikációjának egyik legalapvetőbb eszköze, és egyben a tartalommarketing egyik központi eleme, melynek célja, hogy:
– a célközönségünk számára hasznos és értékes információkkal szolgáljunk
– növeljük a márkánk iránti bizalmat és elköteleződést
– növeljük a vállalkozásunk láthatóságát és ismertségét
– kommunikáljunk a potenciális ügyfeleinkkel/vásárlóinkkal
– megteremtsük az ügyfélszerzés folyamatának a sikerességét.
Miért fontos?
A tartalomírást olyan befektetésnek kell tekintenünk, amely megalapozza az erős online jelenlétet, és ami kulcsfontosságú ebben a digitális és tartalomban vezérelt világban. Segít a célcsoportunk elérésben, miközben hozzájárul a márkaimázsunk kialakításához és megerősítéséhez.
Lehetővé teszi a hatékony kommunikációt és kapcsolatteremtést az emberekkel, konverziókat és vásárlói hűséget eredményez.
A jó tartalom értéket kínál az olvasóknak. Információkkal, érdekességekkel és hasznos tanácsokkal szolgál, ami hozzájárul az olvasók elköteleződéséhez. Emellett a tartalomírásnak kulcsszerepe van a keresőmotorokban való rangsorolásban is, hiszen a megfelelően optimalizált tartalom növeli a weboldalak láthatóságát és látogatottságát.
A tartalomírás tehát nem csupán egy egyszerű írás, hanem egy stratégiai eszköz az online térben való sikeres megjelenéshez és kapcsolatépítéshez.
Milyen szövegek tartoznak a tartalomíráshoz?
A tartalomírás az online kommunikáció sokféle formáját magában foglalja. Szöveges tartalomként megjelenhetnek például:
– elsősorban blogcikkek, amelyek információkat, tippeket vagy érdekességeket kínálnak a célközönségnek
– és közösségi média posztok, amik rövidebb, dinamikus üzenetek, amelynek célja az elkötelezettség és a közösségi interakció ösztönzése
– termékleírások, amik segítenek az ügyfeleknek megismerni és megérteni egy adott termék vagy szolgáltatás előnyeit és jellemzőit
– hírlevelek, amelyek lehetővé teszik az üzleti hírek, újdonságok és promóciók megosztását a feliratkozókkal
– e-bookok vagy letölthető anyagok, amelyek hosszabb, átfogóbb tartalmak, részletesen bemutatnak egy adott témát vagy problémát
– illetve weboldalak szövegei is, amik az online jelenlét alapját képezik, és információkkal vagy éppen történetekkel szolgálnak a látogatóknak.
Mindezek összességében lehetővé teszik a márkánk és vállalatunk számára, hogy hatékonyan kommunikáljunk, értéket közvetítsünk és kapcsolatot építsünk online a célközönségünkkel.

Mire figyeljünk, amikor szöveges tartalmat írunk?
A tartalomírás során elsősorban azt kell meghatároznunk, hogy pontosan kinek írunk, kinek szól a tartalmunk. Ki az a célcsoport, akinek a szövegeinkkel információt szeretnék átadni? Kik ők, mivel foglalkoznak, milyen problémával küzdenek, milyen kihívásokra keresnek megoldást, mire vágynak? Milyen tudatossági szinten vannak?
Ezek a kérdések segítenek abban, hogy hogyan tudjuk a lehető leghatékonyabban megszólítani a célközönségünket és megragadni a figyelmüket.
Elengedhetetlen meghatároznunk a tartalmunk célját és mondanivalóját is, mert ez irányítja a szövegünk megírását, ezáltal tudjuk, hogy milyen fő üzenetre kell koncentrálnunk, hogy azt minél világosabban át tudjuk adni. Segít megszólítani az olvasóinkat, és hatékonyabban kommunikálni velük. Így releváns és hasznos tartalmat nyújthatunk a számukra.
A jó szöveges tartalom írásához szükség van a megfelelő stílus meghatározására is. Ez attól függ, hogy kiknek írunk, illetve, hogy milyen típusú tartalomról van szó. Például egy laza stílusú szöveg jobban működik a fiatalabb célcsoportoknál, míg egy hivatalosabb, szakmai stílus hatékonyabb lehet egy szakmai közönség számára.
A SEO optimalizáció figyelembevétele is elengedhetetlen annak érdekében, hogy a tartalmunk minél nagyobb hatékonysággal kerüljön ki a keresőmotorokba, és széles körben elérje online a közönségünket.
Végül, de nem utolsósorban pedig, fontos figyelembe vennünk a szövegírás technikai szempontjait is, mint például a helyesírást, nyelvtani pontosságot és formázást, hogy a szövegünk profi és könnyen olvasható legyen.
Mert az igazán minőségi és értékes tartalom úgy és azt adja az embereknek, amire valóban szükségük van.
Remélem, hogy ez a cikk segített megérteni a tartalomírás lényegét, és hogy miért is különbözik a meggyőző szövegírástól és hogy mennyire nagy szükség van a vállalkozásunkban folyamatosan minőségi szöveges tartalmakat nyújtani a célközönségünk számára.